Monday, January 27, 2014

KESYOGUNAN ASHIKAGA

Para sejarahwan mencatatkan masa pemerintahan Kesyogunan Ashikaga dalam tempoh yang pelbagai. Jeffrey P. Mass dan William B. Hauser dalam ‘ The Bakufu In Japanese History’ pula mencatatkan antara tahun (1336-1573M)[1]. Manakala, Kozo Yamamura dalam ‘The Cambridge History of Japan’ pula mencatatkan di antara lingkungan tempoh masa (1336/1338-1573M).  apa yang boleh disimpulkan disini, tempoh masa (1336-1573M) merupakan tempoh masa pemerintahan yang paling tepat. Pengakhiran Kesyogunan Kamakura yang berakhir pada tahun 1333[2] menyebabkan wujudnya Zaman Kesyogunan Ashikaga. Pada tahun 1333, Maharaja Go-daigo (1288-1339M) telah berjaya menggulingkannya.  Kejayanya disebabkan sokongan yang telah diberi oleh beberapa orang jeneral yang utama seperti Kusunoki Masashige (1294-1336M), Nitt Yoshisada (1301-1338M) dan Ashikaga Takauji (1305-1358M).  Selepas itu kuasa politik kembali semula kepada Maharaja Go-Daigo.  Namun, maharaja Go-Daigo tidak dapat mempertahankan kuasa hal ehwal politik Jepun dengan lebih lama dan hanya bertahan selama tiga tahun sahaja[3].  Ini kerana menjelang tahun 1335M, Maharaja Go-Daigo telah kehilangan hak kekuasaan politiknya disebabkan kerajaan imperial yang diketahui oleh Maharaja Go-daigo tidak berjaya menghapuskan kuasa kelas tentera di wilayah-wilayah. Apa yang lebih penting,  kerajaan juga tidak berjaya mengawal kuasa shugo dan jito
      Ashikaga Takauji muncul semula dengan membantu Maharaja Go-Daigo untuk menggulingkan Kamakura Bakufu dan memperolehi peluang untuk memberontak dan menentang kerajaan imperial pada tahun 1335M.  Maharaja Go-daigo telah diusir keluar dari Kyoto pada tahun 1336M.  Takauji kemudiannya menabalkan seorang Maharaja lain untuk menaiki takhta.  Go-daigo telah menubuhkan Kerajaan Imperial saingan di Yoshino yang terletak berhampiran Nara. Pada tahun 1392M, para pengganti Go-daigo telah dibawa balik ke Kyoto oleh keluarga Ashikaga yang menjanjikan bahawa warisan pengganti-pengganti Go-Daigo akan menaiki takhta secara bergilir-gilir dengan Takauji menentukannya.  Walaubagaimanapun, keluarga Ashikaga tidak menunaikan janji mereka dimana para pengganti Go-Daigo tidak pernah menaiki takhta selepas itu.  Menjelang tiga tahun kemudian iaitu dalam tahun 1338M, Takauji melantik dirinya sebagai Sei-I-Taishigun[4].  Beliau telah mengasaskan Bakufu yang baru.  Beliau telah menubuhkan kerajaan ketenteraan yang kedua di Jepun.  Bakufu inilah yang akhirnya dikenali sebagai Kesyogunan Ashikaga.          
     Zaman  Kesyogunan Ashikaga ini tidaklah sehebat zaman Kamakura dan Tokugawa. Kesyogunan Ashikaga turut dikenali dengan nama Muromachi Bakufu kerana namanya diambil sempena pembinaan sebuah istana baru di Muromachi (Kyoto) pada tahun 1378M oleh Bakufu Ashikaga ketiga iaitu Yoshimitsu (1358-1408M). Kesyogunan Ashikaga juga turut dipindahkan ke Kyoto. Keadaan ini telah menjadikan Kyoto sebagai ibu negara politik Jepun dan secara tidak langsung struktur pemerintahannya adalah berlandaskan Kesyogunan Kamakura. Walau bagaimanapun, jika dilihat dari segi kawalan politik, ternyata Kesyogunan Ashikaga telah gagal melaksanakan kawalan ke atas kelas tentera wilayah dan Daimyo atau tuan-tuan tanah feudal. Disebabkan faktor ini, era Ashikaga dilihat sebagai zaman berlakunya masalah politik dan sosial. Namun apa yang penting juga disini, zaman pemerintahan Kesyogunan Ashikaga telah memberi impak kepada kemajuan Jepun dalam bidang ekonomi, sosial dan politik itu sendiri.  Bagi membincangkan mengenai Kesyogunan Ashikaga, tumpuan akan diberikan dari aspek politik, ekonomi dan sosial yang melibatkan pemerintahan selama lebih kurang 273 tahun.

Politik dan pemerintahan era Kesyogunan Ashikaga
     Umumnya kita dapat melihat dengan jelas bahawa Kesyogunan Ashikaga masih meneruskan corak pemerintahan dan pentadbiran Zaman Kamakura. Walau bagaimanapun, pada waktu ini telah berlaku pertambahan kuasa di kalangan Jito, Shugo, Daimyo dan Samurai. Jito merupakan jawatan yang diberikan pelbagai maksud serta takrifan seperti polis, pengurus, hakim dan pelbagai autonomi ke atas estet dan tanah awam. Tugas atau peranannya adalah mengenai perkara yang berkaitan dengan tanah awam dan persendirian di setiap wilayah. Manakala syugo pula bertanggungjawab sebagai ‘high constable’ atau pegawai tinggi polis bagi mengawal setiap wilayah sama ada dalam menyediakan khidmat kawalan mahupun dalam membanteras kegiatan jenayah contohnya dalam kes-kes pembunuhan dan pemberontakan. Penguasaan golongan ini telah menyebabkan pengaruh dan kuasa pemerintah Ashikaga berkurangan. Sistem politik dan pentadbiran Kesyogunan Ashikaga dapat diperhatikan melalui wujudnya tiga buah jabatan. Ia merangkumi Samurai Dokoro (ketenteraan), Mandokoro ( pentadbiran), dan Manchujo (Mahkamah Agung). Samurai Dokoro merupakan sebuah jabatan yang dipertanggungjawabkan dalam mengendalikan semua urusan dalam hal ehwal tentera seperti hak istimewa, obligasi-obligasi, harta benda, pangkat dan lain-lain untuk kakitangan tentera. Atas tujuan ini, seorang ketua yang bergelar Kumonjo telah dilantik. Tujuan sebenar pemusatan semua hal ehwal tentera di bawah satu autonomi jabatan adalah untuk memastikan golongan Daimyo (tuan-tuan tanah feudal) berada di bawah kawalan Bakufu. Keadaan ini disebabkan Samurai Dokoro inilah yang merupakan seseorang yang dipertanggungjawabkan dalam menentukan kegiatan harian Daimyo termasuklah urusan perkahwinan, perbelanjaan dan sebagainya. Selain itu juga, pemusatan ini dibuat bertujuan untuk mendisiplinkan golongan perwira atau samurai di bawah  satu sistem dan peraturan yang akhirnya mengangkat kedudukan golongan tentera dalam kelas sosial. Sementara itu, Mandokoro pula bertanggungjawab dalam menguruskan pelbagai urusan harian Bakufu manakala Manchujo ditugaskan dalam membicarakan kes-kes awam serta berkait rapat dalam pengurusan Mahkamah Agung.
             Dalam sistem pentadbiran Kesyogunan Ashikaga yang bercorak ketenteraan ini, terdapat Syogun-Syogun yang dipertanggungjawabkan dalam mentadbir Jepun pada masa tersebut. Walau bagaimanapun, syogun-syogun ini dianggap kurang berkepimpinan dan berwibawa seperti Minamoto Yoritomo pada era zaman Kesyogunan Kamakura.
Nama Pemerntah
Tempoh Pemerintahan
1- Takauji (1305-1358)
1338-1358
2- Yoshiakira (1330-1367)
1359-1367
3- Yoshimitsu (1358-1408)
1368-1394
4- Yochimochi (1386-1428)
1394-1423
5- Yoshikazu (1407-1425)
1423-1425
6- Yoshinori (1394- 1441)
1429-1441
7- Yoshikatsu (1434-1443)
1441-1443
8- Yoshimasa (1436-1490)
1443-1473
9- Yoshihisa  (1465-1489)
1473-1489
10- Yoshitane (1466-1523)
1490-1443  , 1508-1521
11- Yoshizumi (1480-1511)
1493-1508
12- Yoshiharu (1511-1550)
1521-1546
13- Yoshiteru (1536-1565)
1546-1565
14- Yoshihide (1540-1568)
1568
15- Yoshiaki (1537-1597)
1568-1573 (turun takhta 1588)
Senarai pemerintah Kesyogunan Ashikaga daripada Takauji (1338-1358M) hingga Yoshiaki (1568-1573M) dan turun takhta pada 1588.






Aspek ekonomi era Kesyogunan Ashikaga
     Keshogunan Ashikaga memberi beberapa perubahan dari sudut ekonomi yang membantu perkembangan penting dalam sejarah tamadun Jepun.. Hal ini boleh dilihat dari sudut pertanian dan perindustrian[5]. Dua tanaman dalam bidang pertanian iaitu tanaman gandum dan barli akan diusahakan selepas penuaian padi. Manakala penggunaan kuda dan sapi telah dilakukan bagi memudahkan segala aktiviti pertanian[6]. para pembesar juga pada ketika itu dilihat giat memainkan peranan dalam memulihkan kembali ekonomi mereka akibat daripada peperangan yang menyebabkan banyak daripada hasil tanaman rosak. Pelbagai langkah yang telah diambil ialah dengan membina sistem pangairan dan saliran bagi disalurkan ke kawasan-kawasan sawah padi. Ini ditambah lagi dengan wujudnya tanaman kapas dan teh yang telah diusahakan secara meluas. Impak daripada pertanian tanaman teh menjadikan upacara minum teh di Jepun sebagai satu kebudayaan yang terkenal hingga berkekalan ke hari ini.
       Selain daripada bidang pertanian, Syogun Ashikaga telah menyaksikan perkembangan bidang perindustrian yang pesat.  Ini boleh dilihat melalui pengeluaran barang-barang tembikar di bandar Seto di wilayah Owari yang telah menjadikan bandar tersebut sebagai pusat pengeluaran barang-barang tembikar di Jepun[7]. Selain itu, barangan kraftangan seperti barangan dapur yang diperbuat  daripada logam, kain tenunan dan pembuatan kertas turut diperbuatkan. Industri pembuatan pinggan mangkuk juga turut berkembang rentetan daripada peperangan asing yang meletus. Ini disebabkan pinggan mangkuk sangat diperlukan dan pada masa tersebut peralatan ini merupakan suatu yang baru di Jepun.
     Dalam bidang perindustrian juga terdapat perkembangan baju kalis senjata tajam telah diperkenalkan dan digunakan secara meluas terutama sewaktu berlakunya peperangan. Pada kebiasaannya, kain kapas, sutera dan keluli akan digunakan bagi menghasilkan baju kalis senjata yang bermutu tinggi. Kemunculan persatuan-persatuan kewangan seperti ‘tanomoshiko’ atau ‘mujinko’ juga menunjukkan bahawa berlaku perkembangan ekonomi pada zaman Kesyogunan Ashikaga[8]. Pusat-pusat kewangan seperti pusat pertukaran wang, kedai-kedai beras dan sake (sakaya) turut berkembang pesat terutamanya di wilayah-wilayah seperti Sakai, Kuwana, Hakata dan Ise.
     Industri perlombongan pesat dijalankan dan pengeluaran emas, perak serta tembaga bertambah dengan banyaknya. Apabila ekonomi telah berkembang dengan pesatnya, pengkhukusan mula berlaku dan bilangan tukang-tukang, saudagar-saudagar telah bertambah dengan berganda[9]. Organisasi-organisasi yang serupa dengan guilds/persatuan ( yang dipanggil dalam bahasa jepun ) mula wujud. Organisasi-organisasi ini memonopoli pengeluaran dan pemasaran sebarang baranga khusus.
      Seperti zaman Kamakura, Jepun pada waktu ini telah mengadakan hubungan dengan negara China[10]. Antara kejayaan shogun ashikaga ialah mereka berjaya menjalankan hubungan perdangan dengan kerajaan Ming di China. Pada masa yang sama iaitu pada tahun 1938 ketika ketika kekuasaan Yoshimitsu, Dinasti Ming telah berkuasa di China[11]. Rundingan diantara Yoshimitsu dengan Maharaja Ming telah membuka jalan antara dua negara berkenaan. Diantara tahun 1404-1410, lima misi perdagangan termasuk 38 kapal Jepun telah belayar daripada pelabuhan Jepun ke China[12]. Kesan daripada perdagangan dengan China ini telah memberi kesan yang baik kepada Jepun iaitu beberapa pelabuhan seperti pelabuhan Hijogo, Hakata dan Sekai bertambah maju[13]. Selain itu, kekayaan yang berjaya dikumpulkan melalui pengaruh zen kepada monastri dan Bakufu telah memberikan sumbangan yang besar dalam menghasilkan pembinaan kuil-kuil yang indah, istana dan rumah-rumah persinggahan. Ekonomi wang juga berkembang dengan pesat dan proses ini dipercepatkan oleh kemajuan perdangan tempatan dengan luar negeri terutamanya dengan china[14]. Melalui perdagangan yang dijalankan dengan negara China, Jepun telah menukarkan barangannya dengan wang tembaga dari China. Penggunaan wang tembaga dari China telah menjadi asas dalam perdagangan utama di negara Jepun.
     Golongan suci zen telah memainkan peranan penting dalam melaksanakan segala urusan yang berkaitan dengan pengendalian, penghantaran dan penerimaan kargo. Mereka juga turut menjadi rakan kongsi dan juga pakar kewangan yang berwibawa dalam perdagangan. Kemajuan dalam sistem ekonomi kewangan telah mewujudkan sistem pajak gadai yang menyaksikan golongan yang tidak memiliki tanah telah dikenakan bayaran dan bunga yang sangat tinggi. Namun, terdapat juga usaha untuk menamatkan perdagangan di antara China dan Jepun oleh beberapa pemerintah Kesyogunan Ashikaga. Misalnya, Yoshimochi yang merupakan anak kepada Yoshimitsu. Walaubagaimanapun, selepas itu usaha perdagangan telah disambung semula oleh Yushimori dengan menghantar perwakilan kemaharajaan China iaitu Xuan-Ce atau Hsuan-Tee dengan tujuan memperbaharui perdagangan.
           
    Hubungan perdagangan juga telah diadakan dengan orang-orang Portugis sejak abad ke-16 lagi[15]. Ini merupakan ekoran daripada tiga orang Portugis telah karam di lautan dan terdampar di Tanegashima iaitu sebuah pulau kecil di selatan Kyushu. Senjata  yang dikenali dengan nama ‘matchlock muskets’ telah dibawa bersama-sama dan ini telah menarik hati penduduk Jepun yang sukakan peperangan pada ketika itu. Pelbagai jenis kapal perdagangan Portugis telah datang ke pelabuhan Kyushu dalam tempoh dua tahun. Kedatangan mereka adalah bertujuan untuk menjual barangan dagangan seperti senjata api, kain kapas dan sutera China untuk ditukarkan dengan perak dan tembaga Jepun.
            Sementara itu, pembangunan dalam negeri dan perdagangan luar telah memberikan kemajuan yang besar dalam Zaman Ashikaga. Penggunaan mata wang sedang giat dilakukan. Terdapat juga sesetengah daripada pemilik tanah dan petani lebih menggemari membayar cukai daripada penggunaan wang berbanding menggunakan beras. Kemajuan yang dicapai dalam penggunaan sistem ekonomi kewangan telah mewujudkan sistem pajak gadai. Dengan ini golongan yang tidak memiliki tanah akan ditindas kerana diberikan bayaran serta bunga yang sangat tinggi. Keadaan ini akhirnya membawa kepada rusuhan akibat daripada kegagalan mengawal ketenteraman awam.
Aspek sosial era Kesyogunan Ashikaga
Seni lukis
            Zaman Kesyogunan Ashikaga telah menyaksikan perkembangan yang pesat dalam bidang seni lukis. Ini berikutan daripada kehadiran dua pelukis agung iaitu Tosa Mitsunobu (meninggal dunia pada tahun 1523M) dan Kano Motonabu (1476-1599M)[16]. Yoshimitsu merupakan salah seorang penaung dalam bidang seni lukis dengan usahanya dalam pembinaan pusat kesenian perak. Selain itu, beliau turut membina taman-taman bunga yang cantik untuk beristirehat. Yoshimitsu merupakan salah seoerang pengiring kepada pelukis zen iaitu Naomi. Beliau juga mengeluarkan pengecat dakwat ‘ monochrome’ iaitu penggunaan secara berhati-hati dakwat hitam dan penggunaan kertas yang sangat istimewa amat dititikberatkan. Lukisan yang penuh dengan unsur-unsur kesenian amat digalakkan pada zaman ini. Ia dikenali dengan nama ‘sparingly and boldly’ yang merupakan suatu teknik percikan yang sangat menarik[17]. Penggunaan warna yang banyak adalah tidak digalakkan kerana salah seorang pelukis terkenal Sheshu (1420-1500M) pernah menyatakan bahawa pelbagai warna akan membutakan pemandangan atau lebih jelasnya akan menjadikan sesebuah lukisan kurang menarik. Sheshu merupakan seorang budak shubunis yang telah menjadi salah seorang pelukis agung di Jepun[18]. Dalam usaha melahirkan pelukis yang berbakat dua orang rahib Buddha zen iaitu Shubun dan Josetsu yang menetap di kuil Shokuji telah menjadi guru yang bertauliah pada waktu itu. Pelukis-pelukis agung seperti Motonobu dan Mitsunobu merupakan antara pelukis yang berjaya dilahirkan oleh mereka.
Seni bina
     Pemerintah Kesyogunan Ashikaga iaitu Yoshimitsu telah memajukan bidang seni dengan pembinaan Pavilion Emas ( Kinkaku) di Kitayama. Kinkaku merupakan bangunan yang dibuat dengan kayu dan ditempatkan di kawasan yang sesuai berasaskan ajaran Buddha[19], Satu lagi seni bina Jepun yang hebat ialah semasa pemerintahan Yoshimasa pada tahun 1449 apabila beliau membina Pavilian Perak (Ginkaku) dalam kebunnya[20]. Walau bagaimanapun, pembinaannya telah dianggap sebagai satu pembaziran. Kinkaku dan Ginkaku mempunyai tiga platform Buddha dan bangunan ini sentiasa memberikan cerita ganjil dan pelik.
Seni Lanskap
     Pada zaman Ahikaga, kesenian Jepun berasakan landskap taman yang ditiru berdasarkan kepada corak kuil zen dan istana golongan bangsawan[21]. Ianya memaparkan kagungan alam dan sejajar dengan itu pembinaan jambatan, pulau-pulau dan sungai buatan manusia juga turut dilakukan tetapi dengan penuh berhati-hati bagi memastikan hasilnya akan lebih bermutu. Bagi memberikan seni ‘landscape’ atau pemandangan yang cantik,  batu-batu besar juga turut digunakan bagi diletakkan di sekeliling binaan.
Muzik dan tarian
     Aspek kebudayaan seperti muzik dan tarian merupakan suatu kebudayaan yang sering dipertonjolkan pada zaman Muromachi[22]. Ini disebabkan ia merupakan salah satu cara yang dapat memberikan hiburan pada setiap orang.  Atas sebab itu, Sarugaku (sejenis pengajukan komik) dan Dengaku ( sejenis muzik dan tarian) menjadi sangat popular di kalangan rakyat biasa[23]. Manakala ‘no drama’ terkenal di kalangan aristokrat dan bangsawan tempatan. Ia biasanya memaparkan tema Shinto dan Buddhist dalam ceritanya[24]. No play pula dipersembahkan diatas pentas melibatkan pelakon lelaki yang memakai topeng dan memakai jubah yang disulam dengan cantik dimana mereka melakonkan kedua-dua peranan lelaki dan perempuan[25]. Selain itu juga dapat dilihat upacara teh dan penyusunan bunga (Ikebana) menjadi amat popular terutamanya dalam kalangan aristokrat[26].
Keagamaan
     Dari segi keagamaan, zaman Ashikaga ini memperlihatkan kemunculan beberapa mazhab agama Buddha seperti Jodo Shinsu yang menjadi lebih popular[27]. Ringkasnya, agama Buddha mengatakan bahawa dunia adalah tidak wujud. Ini disebabkan ia penuh dengan penderitaan. Walau bagaimanapun, apabila penderitaan ini berjaya dikenal pasti, maka penderitaan akan berakhir. Hakikatnya, Buddhisme di Jepun memperlihatkan dua aspek yang berbeza berdasarkan dua golongan masyarakat. Golongan pertama memperlihatkan bahawa mereka menerima ajaran Buddha manakala golongan kedua  sanggup menerima satu agama yang penuh dengan disiplin. biara-biara (terakoya) telah wujud dengan cepat pada zaman ini[28].
Faktor-Faktor  Kejatuhan Kesyogunan Ashikaga.
Masalah  kepimpinan
     Pembaziran yang dilakukan oleh Yoshimitsu dalam bidang kesenian di Kyoto menyebabkan pelbagai perkara yang terjadi. Ini dapat diringkaskan melalui tahun-tahun tersebut iaitu pada 1361-1362,berlakunya sebanyak sembilan letupan gempa bumi, wabak penyakit yang menular yang boleh menyebabkan kematian. Pada tahun 1362, kemarau melanda dengan dahsyatnya menyebabkan berlakunya masalah kebuluran. Pada tahun 1365, berlakunya banyak kebakaran serta berleluasanya penyakit cacar di kalangan rakyat. Manakala pada tahun 1369, telah berlaku gempa bumi yang paling teruk. Pada tahun 1379, Yoshimitsu telah membina Muromachi-dai yang dikenali sebagai Hana-No-Gosho (Tempat yang dipenuhi dengan pelbagai jenis bunga). Kesan daripada penggunaan wang yang banyak menyebabkan masalah kebuluran semakin buruk.
     Sewaktu pemerintahan Yoshimasa, keadaan di Kyoto juga adalah sama seperti di bawah pemerintahan datuknya iaitu Yoshimitsu. Pada tahun 1447-1448, berlakunya rusuhan di kalangan warganegara serta kebangkitan golongan pelampau yang mencabar kerajaan. Pada tahun 1447, berlaku lebih banyak kejadian gempa bumi dan selama tujuh bulan berlakunya banjir yang menyebabkan jambatan Gojo dan Seto  musnah. Keadaan ini telah mengorbankan ramai penduduk. Masalah wabak penyakit yang melanda selama tujuh bulan dan dianggarkan setiap hari melebihi seribu orang penduduk meninggal dunia pada tahun 1449. Pada tahun 1454 iaitu pada  29 September telah berlaku rusuhan-rusuhan menentang kerajaan.
Perang Onin  ( 1467-1477M )
     Perang onin ini dikatakan penyebab utama kejatuhan Kesyogunan Ashikaga. Perang Onin yang berlaku ini berlangsung pada 1467 hingga 1477[29]. Perang Onin berlaku melibatkan dua kumpulan yang bersaing antara satu sama lain[30]. Perang ini berpunca daripada suatu perselisihan yang sengit di antara dua keluarga Kavei yang memperlihatkan kumpulan-kumpulan ini telah dipimpin oleh Hosokawa dan Yamana. Perang Onin ini telah memusnahkan Kyoto yang bertindak sebagai ibu negara Jepun pada Zaman Kesyogunan Ashikaga. Campur tangan turut berlaku dari kalangan tuan-tuan tanah feudal yang akhirnya menyebabkan berlakunya perselisihan keluarga dan huru-hara yang bertambah dahsyat. Pergaduhan, rompakan dan pembakaran yang berlaku bertahun-tahun telah menghancurkan Kyoto dan kawasan-kawasan disekitarnya[31]. Pada tahun 1473M, kedua-dua Hosokawa dan Yamana telah meninggal dunia dan menyebabkan peperangan ini berterusan selama beberapa tahun sehingga 1478M.  Akhirnya, kumpulan Hosokawa telah memperolehi kemenangan. Semenjak dari tahun 1478M, kumpulan Hosokawa mula meluaskan pengaruh dan kuasanya ke atas Syogun-Syogun Ashikaga.
Keluarga Hosokawa dan pengaruhnya terhadap Kesyogunan Ashikaga.
     Kejatuhan Kesyogunan Ashikaga banyak dipengaruhi oleh keluarga Hosokawa. Ini kerana keluarga ini sering  melantik dan melucutkan jawatan dalam Kesyogunan Ashikaga dengan sesuka hati. Peristiwa ini telah berlaku dalam tempoh tahun 1490M hingga 1550M. Di antara tempoh tersebut telah menyaksikan perlantikan lima orang Syogun yang akhirnya terpaksa turun takhta oleh keluarga Hosokawa.  Pada tahun 1565M Syogun Ashikaga yang ke-13 telah dibunuh dan digantikan oleh Ashikaga Yoshihide yang kemudiannya meninggal dunia pada tahun 1568M. Selepas kematian ayahnya, Yoshiaki kemudiannya telah dilantik oleh Oda Nobunaga yang merupakan seorang daimyo yang paling berkuasa di Jepun[32].

Yoshitane   (Dilantik 1490)
Yoshizumi   (Dilantik 1493)
Yoshitane   (Dilantik 1508)
Yoshiharu  (Dilantik 1521)
Yoshiteru    (Dilantik 1545)
Yoshihide   (Dilantik1565)
Yoshiaki      (Dilantik 1568)
Turun takhta 1493
Turun takhta 1508
Turun takhta 1521
Turun takhta 1545
     Dibunuh 1565
Meninggal dunia 1568
Dipecat 1573
                                 Syogun-Syogun Ashikaga dari tahun 1940
Oda Nobunaga merupakan seorang daimyo yang berasal dari wilayah Owari[33]. Oda Nobunaga telah memasuki Kyoto ketika era pemerintahan Yoshiaki[34]. Yoshiaki kemudiannya telah dipecat oleh Oda Nobunaga pada 1573 yang menyebabkan berakhirnya Kesyogunan Ashikaga.
Kesimpulan
     Walaupun Kesyogunan Ashikaga tidak mempunyai sejarah poltik dan ketenteraan sehebat era Kamakura, namun ia telah berperanan besar dalam dari segi pertumbuhan ekonomi, kebudayaan dan sosial Jepun. Kebudayaan Jepun telah berkembang seperti kesenian, muzik, drama dan dalam adab minum teh. Kejatuhan Kesyogunan Ashikaga telah menimbulkan huru-hara politik untuk suatu jangka masa waktu yang dikenali sebagai Sengoku jidai atau dipanggil sebagai era peperangan[35].





1 comment: